PLAN DZIAŁAŃ W ZAKRESIE REALIZACJI PROGRAMU „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”
W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM W ŻARACH
ROK SZKOLNY 2022/2023
Arkusz A
Część wstępna planowania
-
Problem priorytetowy do rozwiązania: Niewystarczające umiejętności interpersonalne uczniów. Brak współpracy, zrozumienia i pomocy koleżeńskiej pomiędzy uczniami w naszej szkole.
a. Krótki opis problemu priorytetowego
Nasza szkoła od wielu lat podejmuje zadania, mające na celu upowszechnianie zdrowego stylu życia. Z przeprowadzonych badań standardu II wynika, że uczniowie mają możliwość uczestniczenia w życiu szkoły, odczuwają wsparcie i życzliwość ze strony nauczycieli. Jednak wyniki badań ankietowych wykazały, że 8 z badanych uważa, że uczniowie nie są życzliwi w stosunku do siebie, około 1/5 badanych stwierdziła, że uczniowie dokuczają sobie, oraz, że w ich klasie są koledzy pozostawieni na uboczu, 13 z badanych odczuwa, że uczniowie nie akceptują ich takimi jakimi są i nie pomagają sobie w razie kłopotów, a 17 z badanych stwierdziła, że uczniowie nie wspierają się. Na ten problem zwrócili również uwagę nauczyciele i rodzice w ankietach: występowanie zachowań aspołecznych wśród uczniów (dokuczanie, ośmieszanie, zaczepki słowne, popychanie).
Są uczniowie, którzy nie integrują się z resztą klasy i pozostają na uboczu. Uczniowie nie zawsze pomagają sobie. W czasie trwania przerw dochodzi do przepychanek, potrąceń, zaczepek słownych, wulgarnego wyrażania się. W niektórych klasach jest mała integracja zespołów klasowych, przez co nie wszyscy uczniowie czują się akceptowani. Potwierdziły to obserwacje i opinie nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
b. Uzasadnienie wyboru priorytetu
Ważnym zadaniem Szkoły Promującej Zdrowie jest budowanie przyjaznego klimatu społecznego sprzyjającego zdrowiu, satysfakcji ze szkoły i dobremu samopoczuciu w szkole uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów. Panujące nieprawidłowe relacje pomiędzy uczniami (brak uczynności, przychylności, sympatii) zaburzają ten klimat, dlatego też należy podjąć działania zmierzające do ich poprawy, co w efekcie wpłynie pozytywnie na szkołę jako miejsce, w którym lubią przebywać, jest przyjazna atmosfera i dobrze będą wspominać w przyszłości. Ponad to przyczyni się to do zwiększenia motywacji uczniów do nauki, a nauczycielom da satysfakcję z dobrze pełnionych obowiązków. Poczucie przynależności do swojej klasy daje również poczucie bezpieczeństwa, poprawia swobodę myśli i działania, co przekłada się na poczucie sukcesu w szkole. Wyboru problemu priorytetowego dokonał zespół promocji zdrowia oraz wychowawcy klas.
-
Przyczyna/y główna/e istnienia problemu:
Przyczyn problemu jest wiele: długotrwała izolacja w czasie nauki zdalnej, różnorodne dysfunkcje naszych uczniów, wpływ czynników stresogennych np. sytuacja rodzinna, środowiskowa, nieprzewidziane okoliczności, uprzedzenia i nieporozumienia miedzy uczniami, brak umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
-
Rozwiązania dla usunięcia przyczyn/-y problemu
Proponowane zadania mają na celu zachęcanie do współdziałania w ramach swoich klas i całej społeczności szkolnej:
-
integracja rodziców i uczniów w klasach,
-
nauka właściwych zachowań, relacji wobec innych osób,
-
uświadomienie uczniom ich mocnych stron,
-
uświadomienie konieczności wypoczynku oraz wskazanie jego aktywnych form,
-
uświadomienie skutków niewłaściwych zachowań,
-
nauka radzenia sobie przez uczniów w trudnych sytuacjach.
-
ukazanie pozytywnych wzorców zachowania,
-
zapobieganie niewłaściwym zachowaniom poprzez rozwój empatii,
-
doskonalenie umiejętności pracy z grupą,
-
zwiększenie świadomości rodziców w zakresie odpowiedzialności za wychowanie dziecka oraz świadomości własnej odpowiedzialności za proces wychowawczy,
-
kształtowanie pozytywnego obrazu siebie jako rodzica oraz pozytywnego obrazu własnego dziecka i wiary w jego potencjał i możliwości,
-
organizowanie spotkań ze specjalistami,
-
przeprowadzenie pogadanek i rozmów w ramach godzin wychowawczych,
-
udzielanie dzieciom i ich rodzicom/opiekunom informacji o dostępnych formach porad i konsultacji przez specjalistów oraz przez pedagoga i psychologa szkolnego, wychowawców i nauczycieli,
-
organizowanie spotkań wychowawczych z rodzicami
-
stworzenie przyjaznego klimatu poprzez dobrą komunikację, osobowe relacje między nauczycielami i uczniami, udzielanie emocjonalnego wsparcia uczniom szczególnie w trudnych dla nich sytuacjach.
Arkusz B
Plan działań w roku szkolnym 2022/23
1. CELE:
1. Poprawa relacji koleżeńskich, dobre samopoczucie w szkole.
2. Uzupełnienie wpisu jako celu priorytetowego w Planie pracy Ośrodka
3. Zwiększenie przepływu informacji na temat podejmowanych działań na rzecz promocji ich zdrowia.
4. Opracowanie planu działań SzPZ i raportu rocznego z ewaluacji wyników działań w zakresie promocji zdrowia zgodne z zasadami przyjętymi w SzPZ w Polsce.
2.Kryterium sukcesu:
1. Uzupełniona dokumentacja.
2. Zmniejszenie o połowę odsetka uczniów, którzy uznają, że uczniowie są dla siebie nieżyczliwi.
3. Zwiększenie o połowę odsetka pracowników szkoły, którzy uznają, że przepływu informacji na temat podejmowanych działań na rzecz promocji ich zdrowia jest wystarczający.
3. Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel (sukces):
a) Co wskaże, że osiągnięto cel? Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów i nauczycieli, pracowników szkoły, obserwacje zespołu promocji zdrowia.
b) Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel?
Analiza wyników ankiet, wywiadów, arkusza obserwacji, relacje na stronie internetowej szkoły.
c) Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel?
-
Osiągnięcie celu wskażą ankiety przeprowadzone wśród uczniów i nauczycieli, relacje wychowawców, rozmowy z pracownikami szkoły.
-
Analiza ankiet, zaangażowanie uczniów w wykonywanie zadań, wywiady, obserwacje
-
Osiągnięcie celu sprawdzi zespół SzPZ na przełomie maja i czerwca.
4. ZADANIA
1. Przystąpienie Ośrodka do programu SzPZ
-
Kampania informacyjna na temat programu SzPZ
-
Informowanie rodziców i rozmowy z uczniami
-
Szkolenie
-
Powołanie zespołu ds. realizacji programu
-
Zgłoszenie Ośrodka do Lubuskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie
-
Przeprowadzenie diagnozy zgodnie z założeniami SzPZ
-
Dokumentacja związana z realizacją programu SzPZ
Plan działań w zakresie realizacji programu „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”
-
Informowanie Społeczności z realizacją działań w zakresie programu SzPZ (gazetka szkolna, Facebook Ośrodka, Internetowa Strona Ośrodka)
2. Integracja społeczności szkolnej i klasowej
-
Obchody 65-lecie Ośrodka
-
Turnieje sportowe
-
Świąteczne kolędowanie
-
Dyskoteka Karnawałowa
-
Bal Karnawałowy w klasach młodszych
-
Maluchy się bawią „Dzień Dziecka „
3. Promocja zdrowia
-
Zdrowie na talerzu
-
Konkurs plastyczny PCK pt." Honorowe krwiodawstwo"
-
Dary lasu – grzyby w kuchni na zajęciach praktycznych
-
„Gotuj z regionalną”
-
Turnieje i zawody sportowe
4. Profilaktyka zdrowia
-
Uzależnienia – nałogom mówię „NIE”(finansowany ze środków MKRPA)
-
Jestem Eko (gazetka informacyjno-edukacyjna)
-
Ogólnopolski Program Profilaktyki Czerniaka
-
Wystawa prac techniczno-plastycznych „Stop przemocy w internecie i mediach społecznościowych”
-
„Hejtowi powiedz- NIE”- rozmowy na temat kultury słowa w sieci. Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie z nimi (korzystanie z materiałów Cyber Academy na temat życzliwości w sieci.
lp |
Nazwa zadania |
Kryterium sukcesu |
Sposób realizacji |
Okres/termin realizacji |
Wykonawcy/osoba odpowiedzialna |
Środki/zasoby |
Sposób sprawdzenia wykonania zadania |
1
|
Przystąpienie społeczności Ośrodka do programu SzPZ
|
Większość uczniów, ich rodziców / opiekunów i pracowników Ośrodka wyrazi chęć przystąpienia do programu SzPZ |
Kampania informacyjna Udział zespołu do realizacji programu SzPZ i pracowników Ośrodka w szkoleniu. Przystąpienie do programu
|
Wrzesień październik |
koordynator opiekun WDN
|
Materiały biurowe
|
Dokumentacja szkolna Ankiety Dokumentacja zespołu zestawienia ankiet zbiorczych |
2 |
Integracja społeczności szkolnej i klasowej |
Aktywny udział członków społeczności
|
warsztaty, zajęcia, akcjach, apelach, imprezach, konkursy, wycieczki. |
Rok szkolny |
wychowawcy, organizatorzy, opiekunowie |
we |
Dokumentacja szkolna zdjęcia
|
3 |
Promocja zdrowia |
Aktywny udział członków społeczności |
warsztaty, zajęcia, akcjach, apelach, imprezach, konkursy, wycieczki.
|
rok szkolny |
wychowawcy, organizatorzy, opiekunowie |
|
Dokumentacja szkolna |
4 |
Profilaktyka zdrowia |
Aktywny udział członków społeczności |
spotkania, rozmowy, warsztaty, zajęcia. |
rok szkolny |
wychowawcy, pedagog psycholog |
Sprawozdania z zebrań z rodzicami |
Dokumentacja szkolna |
5 |
Ewaluacja działań |
Zmniejszenie o połowę odsetka uczniów, którzy uznają, że uczniowie są dla siebie nieżyczliwi. |
analiza ankiet |
maj/czerwiec |
zespól |
|
Przedstawienie realizacji działań |
EWALUACJA
Informacje do ewaluacji pozyskiwane będą poprzez:
-
Analizę sprawozdań z poszczególnych działań i przeprowadzonych projektów,
-
Opracowanie i analizę ankiet i testów oceniających skuteczność działań,
-
Obserwację oczekiwanych zmian w postawach, wiedzy i zachowaniu uczniów,
Narzędzia ewaluacji będą skierowane do:
-
Uczniów
-
Nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły,
-
Rodziców i opiekunów
Ewaluacja będzie przeprowadzona przez szkolny Zespół Szkoły Promującej Zdrowie
Opracował: Szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia