PLAN DZIAŁAŃ W ZAKRESIE REALIZACJI PROGRAMU „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”
W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM W ŻARACH
ROK SZKOLNY 2024/2025
Arkusz A
Część wstępna planowania
1. Problem priorytetowy do rozwiązania:
-
Część uczniów w dalszym ciągu nie stosuje podstawowych zasad higieny osobistej.
-
Zwiększać kompetencje pracowników i rodziców uczniów w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej uczniów oraz uczniów do zdrowego stylu życia.
a. Krótki opis problemu priorytetowego
Przystępując do planowania i realizowania działań w zakresie projektu Szkoły Promującej Zdrowie przeprowadzono
-
wstępną diagnozę całej społeczności placówki,
-
rozmowy i wywiady z nauczycielami, uczniami, pielęgniarką, personelem szkolnym, rodzicami, dyrekcją Ośrodka,
-
obserwacje uczniów,
-
analizę dokumentacji szkolnej,
-
analizę ankiet
Na podstawie przeprowadzonej diagnozy wyłoniono problem złych nawyków higienicznych lub ich braku wśród młodzieży, którego nie udało się rozwiązać w zadowalający sposób w zeszłym roku. Na podstawie obserwacji i wyników badań ankietowych stwierdzono, że uczniowie w dalszym ciągu niechętnie stosują podstawowe zasady higieny osobistej w tym częste mycie rąk, dbanie o czystość ubrań, czy higiena ciała oraz jamy ustnej. Część dzieci nadal nie rozumie zagrożenia dla zdrowia jakie niosą brudne ręce, niektórzy bagatelizują problem przenoszenia zarazków przez niewłaściwie umyte ręce.
Na podstawie przeprowadzonych obserwacji, zdiagnozowano również, że ważnym aspektem całej społeczności ośrodkowej jest poszerzanie wiedzy na temat zdrowia w szerszym tego słowa znaczeniu. W naszym Ośrodku chcemy w tym roku zwiększać kompetencje pracowników i rodziców uczniów w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej a uczniów do bardziej świadomego podejmowania zadań związanych ze zdrowym stylem życie. Wyboru problemów dokonał zespół promocji zdrowia i zostały one zaakceptowane przez radę pedagogiczną.
b. Uzasadnienie wyboru priorytetu
Szkoła Promująca Zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną: systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
W promocji zdrowia istotne jest upowszechnianie wiedzy na temat zdrowego i higienicznego stylu życia. W tym celu chcemy zachęcić społeczność szkolną do zwiększania wiedzy na temat aktywnego stylu życia, uświadomić uczniów o korzyściach płynących z prawidłowego dbania o zdrowie, a także dbałość o higienę zdrowia psychicznego.
Kolejną ważną kwestią jest znajomość wśród naszych uczniów zasad higieny osobistej i dbałość o ich przestrzeganie co istotnie poprawi poziom życia. Ponieważ zaniedbania higieniczne stanowią zagrożenie nie tylko dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, ale również dla innych osób z naszego bliższego i dalszego otoczenia. Higiena życia codziennego powinna być zadaniem priorytetowym od najmłodszych lat dla każdego człowieka.
2.Przyczyna/y główna/e istnienia problemu:
-
niewłaściwe nawyki higieniczne,
-
zbyt mała wiedza o chorobach związanych z niehigienicznym trybem życia,
-
słaba znajomość zasad zdrowego i higienicznego stylu życia,
-
różnorodne dysfunkcje naszych uczniów, sytuacja rodzinna, środowiskowa naszych wychowanków.
-
niewystarczająca ilość szkoleń związana z tematyką prozdrowotną
3. Rozwiązania dla usunięcia przyczyn/-y problemu
Proponowane zadania mają na celu zachęcanie do współdziałania w ramach swoich klas i całej społeczności szkolnej: • Zapoznanie społeczności szkolnej z problemami istniejącymi w szkole, które zostały zdiagnozowane • Pogłębianie wiedzy z tego zakresu w formie zajęć edukacyjnych dla uczniów.
-
Organizacja przedsięwzięć i akcji z zakresu tego problemu.
-
Prowadzenie edukacji prozdrowotnej w zakresie higieny osobistej i zdrowia wśród uczniów.
-
Poruszenie tematu na spotkaniach z rodzicami.
-
Informowanie społeczności szkolnej na temat podejmowanych działań na stronie internetowej szkoły
-
Wdrażanie i nauka właściwych zachowań i nawyków higienicznych.
-
Uświadamianie skutków niewłaściwych zachowań higienicznych.
-
Kształtowanie pozytywnego obrazu siebie jako rodzica oraz pozytywnego obrazu własnego dziecka i wiary w jego potencjał i możliwości.
-
Organizowanie spotkań ze specjalistami.
-
Przeprowadzenie pogadanek i rozmów w ramach godzin wychowawczych.
-
Stwarzanie przyjaznego klimatu poprzez dobrą komunikację.
-
Organizowanie prozdrowotnych szkoleń dla całej naszej społeczności.
Arkusz B
Plan działań w roku szkolnym 2024/25
1. CELE:
1 Podniesienie poziomu świadomości na temat podstawowych zasad higieny osobistej.
-
Świadome stosowanie zdrowych nawyków higienicznych.
-
Pogłębianie wiedzy prozdrowotnej w zakresie higieny osobistej i zdrowia.
-
Zwiększenie liczby szkoleń oraz urozmaicenie jej różnorodności dla całej społeczności naszego Ośrodka.
2. Kryterium sukcesu:
-
Zwiększenie liczby uczniów, którzy uznają, że dbałość o higienę jest niezbędna dla naszego zdrowia i bezpieczeństwa.
-
Zwiększenie liczby pracowników szkoły, którzy uznają,że uczniowie myją ręce i codziennie czyszczą zęby.
-
Udział członków naszej społeczności w organizowanych szkoleniach.
3. Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel (sukces):
-
Co wskaże, że osiągnięto cel? Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów i nauczycieli, pracowników szkoły i rodziców, obserwacje zespołu promocji zdrowia.
-
Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel? Analiza wyników ankiet, wywiadów, arkusza obserwacji, relacje na stronie internetowej szkoły. c) Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel?
-
Osiągnięcie celu wskażą ankiety przeprowadzone wśród uczniów i nauczycieli oraz rozmowy z pracownikami szkoły.
-
Analiza ankiet, zaangażowanie uczniów w wykonywanie zadań, wywiady, obserwacje.
-
Osiągnięcie celu sprawdzi zespół SzPZ na przełomie maja i czerwca 2025 roku .
-
4. ZADANIA
-
Udział w programie SzPZ
-
Kampania informacyjna na temat programu SzPZ.
-
Informowanie rodziców i rozmowy z uczniami.
-
Przeprowadzenie diagnozy zgodnie z założeniami SzPZ.
-
Dokumentacja związana z realizacją programu SzPZ.
-
Plan działań w zakresie realizacji programu „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”.
-
Informowanie społeczności z realizacją działań w zakresie programu SzPZ (gazetka szkolna, Facebook Ośrodka, Internetowa Strona Ośrodka).
-
-
Integracja społeczności szkolnej i klasowej
-
Turnieje sportowe
-
Świąteczne spotkania
-
Spotkania i imprezy szkolne i klasowe
-
Festyn rodzinny
-
-
Promocja zdrowia
-
Działania o zdrowiu , gazetki szkolne
-
,,Z higieną na Ty” – cykl zajęć rewalidacyjnych
-
Sekcja czystości „ Kraina porządku” -Internat
-
Konkurs czystości organizowany przez PCK
-
Zdrowie na talerzu ,Talerz pełen zdrowia
-
Turnieje i zawody sportowe
-
Basen , siłownia, plac zabaw, spacery na świeżym powietrzu
-
Dbam o środowisko- Sprzątanie Świata
-
Jestem Eko- gazetka informacyjno-edukacyjna
-
Z higieną za pan brat
-
-
Profilaktyka zdrowia
-
Klub dobrych nawyków
-
Czystość i higiena osobista
-
Zasady zdrowego korzystania z urządzeń informatycznych.
-
Tydzień higieny osobistej. Podstawowe słownictwo w języku angielskim i niemieckim.
-
Akademia czystości-realizacja zagadnień dotyczących higieny osobistej i samoobsługi- edukacja wczesnoszkolna,
-
Dbam o czystość
-
Program profilaktyczny ” Godzina dla MŁODYCH GŁÓW ”
-
,,Razem wygrajmy wolność i zdrowie”
-
,,Jesteśmy przeciwko przemocy” • Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne
-
W krainie emocji. Dziel się emocjami.
-
„ Żyj zdrowo i bez uzależnień”X
-
-
Szkolenia i poszerzania wiedzy na tematy prozdrowotne
-
Zorganizowanie szkolenia dla rodziców- w ramach współpracy z ppp w Żarach
-
Pogłębianie wiedzy z zakresu zdrowego stylu życia w formie zajęć edukacyjnych dla uczniów
-
Szkolenia dla całej społeczności szkolnej.
-
lp |
Nazwa zadania |
Kryterium sukcesu |
Sposób realizacji |
Okres/ termin realizacji |
Wykonawcy/ osoba odpowiedzialna |
Środki/zasoby |
Sposób sprawdzenia wykonania zadania |
1 |
Integracja społeczności szkolnej i klasowej |
Aktywny udział członków społeczności |
warsztaty, zajęcia, akcjach, apelach, imprezach, konkursy, wycieczki. |
Rok szkolny |
wychowawcy, organizatorzy, opiekunowie |
|
Dokumentacja szkolna zdjęcia |
2 |
Promocja zdrowia |
Aktywny udział członków społeczności |
warsztaty, zajęcia, akcjach, apelach, imprezach, konkursy, wycieczki. |
rok szkolny |
wychowawcy, organizatorzy, opiekunowie |
|
Dokumentacja szkolna |
3 |
Profilaktyka zdrowia |
Aktywny udział członków społeczności |
spotkania, rozmowy, warsztaty, zajęcia. |
rok szkolny |
wychowawcy, pedagog psycholog |
Sprawozdania z zebrań z rodzicami |
Dokumentacja szkolna |
4 |
Szkolenia i poszerzania wiedzy na tematy prozdrowotne |
Aktywny udział członków społeczności |
Szkolenia, warsztaty, spotkania. |
rok szkolny |
organizatorzy, opiekunowie |
Sprawozdania |
|
5 |
Ewaluacja działań |
Zmniejszenie o połowę odsetka uczniów, którzy uznają, że uczniowie są dla siebie nieżyczliwi. |
analiza ankiet |
maj/czerwiec |
zespól SzPZ |
|
Przedstawienie realizacji działań |
EWALUACJA
Informacje do ewaluacji pozyskiwane będą poprzez:
-
Analizę sprawozdań z poszczególnych działań i przeprowadzonych projektów,
-
Opracowanie i analizę ankiet i testów oceniających skuteczność działań,
-
Obserwację oczekiwanych zmian w postawach, wiedzy i zachowaniu uczniów, Narzędzia ewaluacji będą skierowane do:
-
Uczniów
-
Nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły,
-
Rodziców i opiekunów
Ewaluacja będzie przeprowadzona przez szkolny Zespół Szkoły Promującej Zdrowie
Opracował: Szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia